Pages

måndag 15 maj 2006

Tack.

Tack, mina fina vänner. Mimmi, Camilla & Linnea - ni är guld värda.
Petra, min blivande svägerska - ditt samtal betydde jättemycket.

Var inne på sjukhuset idag och fick lite resultat. Det såg bra ut, men allt från fostret har inte kommit ut än. Dock så sa gynekologen att det kunde dröja ett par dagar till innan allt var ute. Annars skulle skrapning ske. :[
Vill inte det.

Jag har alltid varit för fri abort, och kommer alltid att vara det. Som 15-åring gick jag själv igenom en svår sådan. Omständigheterna kring den graviditeten var allt för svåra (det var inget frivilligt samlag som gjorde att jag blev gravid) och min unga ålder gjorde att jag kände att det var det enda rätta.
Men!
Ju mer jag läser om abort, desto mer blir jag äcklad. Det verkar som om tjejer idag använder sig av abort som preventivmedel. "Äsch, skit i kondomen - det går att göra abort". Mentaliteten är grym. Ett liv ses inte längre som någon utan mer som något.
Att gå igenom en abort är alldeles för lätt hävdar jag. Bara in på sjukhus, ut igen och sen var det inte mer med det. En abort, två aborter.. jisses. Använd skydd, god dammit!

Jag läser sex och samlevnad på högskolan och vi fick gå igenom material som gjorde mig mörkrädd. 2004 gjordes 35 000 aborter i Sverige. 35 000 liv dog på ett år. Många på grund av att kvinnorna inte skyddat sig. Det ligger inte på mannen att ha skydd, utan det ligger på bådas ansvar. Som kvinna måste du också ta ansvar! Vill du inte ha barn, använd skydd - annars får du ta konsekvenserna.

mh.

1 kommentar:

Mimmi sa...

Fast enligt ny statistik som kom alldeles häromdagen så går trenden åt rätt håll, så att säga. Yngre tjejer gör färre aborter. Jag tror egentligen inte att någon använder abort som preventivmedel eftersom det är en svår sak att gå igenom för de allra flesta. Jag gissar att man om man upplevt det en gång "lär sig en läxa" och skyddar sig bättre i framtiden.