Pages

torsdag 7 maj 2009

Ett slag för männen.

Jag hittade det här inlägget i Jessicas blogg, och var tvungen att skriva en (lång) kommentar:

"Jag kan absolut inte hålla med dig i att killar alltid kommer vara killar-talet.

Under hela min graviditet (maj 07 - januari 08) tog min make hand om ALL matlagning, ALL städning. När jag låg och spydde tog han hand om hinken och toalettstädning.

Efter att Isadora föddes har Robin tagit hand om ALLA nattningar (utom en gång i månaden då han är på möte).

Genom det du precis skrev legitimerar du att killar (kanske din?) kan bete sig hur som helst - för "killar är ju killar". Sorgligt att du inte tycker att du förtjänar bättre än så, men dra inte alla killar över en kam. Det finns dem som tar hand om sysslor hemma (just nu lagar min man mat och rabarberpaj), jobbar, studerar och tar hand om sitt barn - 24/7.

Nu blev det långt som ett inlägg här, men jag blir alltid lika upprörd när tjejer skriver så om alla killar. Det är en kränkning mot alla oss som faktiskt har en kille som stöttar till 100% i hemmet."

Jag blir rent ut sagt förbannad när jag läser såna påståenden om killar. Det är klart som korvspad att det finns killar där ute som låter sina tjejer ta hand om allt där hemma - städa, laga mat, snyta ungarna - men det finns faktiskt killar som hjälper till med allt det där också, dessutom med glädje!
I mitt fall här hemma var det en självklarhet för Robin att ta hand om hemmet eftersom jag mådde skit hela tiden, spydde varje dag i ett halvår osv. Att Robin har tagit hand om nattningarna av Isadora beror på att han VILL ta hand om dem. Det är en del av deras bonding. Att få kontakt med varandra. Robin älskade att han kunde ta hand om matningen när jag slutade amma, för han VILLE ta hand om matningen.

Pappa stannade hemma med mig i över ett år bara för att jag inte trivdes på dagis. Han var man nog att ta det beslutet att vara hemma med mig, för min psykiska hälsa var viktigare än något annat! Tack vare det fick vi en bestående varm och nära kontakt. Alla pappor borde testa det där att vara hemma med sitt barn - de skulle uppskatta det mer än vad de nog tror. Det ger band för livet dessutom.

Nu ska jag äta en god middag och rabarberpaj till efterrätt - alla lagat av Robin! ;]


anna_signatur

3 kommentarer:

Elin sa...

Du har sååååå rätt! Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Åh men åh, rabarberpaj....elin osså ha... :)
Hoppas den smakade gott!

miian sa...

tack för gratulationen!

Kunde ej komma in på länken du skrev men bara av att läsa din motkommentar så inser man vad det hela handlade om.

Killar/pappor ska helst delas in i sin egna kategori som många fruntimmer döper till "lata idioter".

Konstigt att alla måste vara såna,lika.
Själv har jag barn precis som du med en underbar man som faktiskt allt som oftast gör mer än jag och som har större tålamod än jag och därmed tar över när mitt tar slut.


Dagens mest puckade minsann!


Ha en underbar helg.kram

Denise sa...

Du har det bra du med din Robin, hihi... Många män borde ta efter!