Pages

fredag 8 maj 2009

Napp vs Tummen

Idag när vi skulle hämta Isadora på dagis kände jag att jag ville ta upp det här med att suga på tummen med en utbildad förskolelärare. Jag har gått och varit små-irriterad över folk som tjatar om att bebisar inte ska suga på tummen, och vissa har gått så långt att dra ut tummen ur munnen på sitt barn. Personligen tycker jag att det är grymt mot barnet att göra så, men var tvungen att prata med utbildad personal om det för jag kanske överdrev?
Tack och lov så höll läraren med mig till fullo och höll på att tappa hakan när jag berättade om det jag läst.
Att ett barn tar tummen är bara bra enligt henne. Hon förklarade det som att ha en snuttefilt, och att man inte ska tvinga bort en sådan handling.

Givetvis har jag tänkt tanken att det är svårare att lära sig av med tummen än t ex napp, eftersom tummen alltid finns där. Min bror var drygt 6 år när han lärde sig av med tummen, men Isadoras förskolelärare menade att det är oftast när barnet går och lägger sig som den tar tummen och då ser ju ingen - så vad är faran?
Det kändes som en liten lättnad för mig, och nu tar jag det inte längre personligt när folk håller på att tjata om att Isadora inte ska ta tummen.
Alla barn är olika. Vissa vill ha napp, vissa tar tummen medan vissa (som jag var) inte vill ha något alls.

Nu är det inte meningen att någon ska ta illa vid sig, eller ta det personligt - utan jag skriver bara lite tankar som florerat runt i mitt huvud. Alla föräldrar vet vad som är bäst för just deras barn!


anna_signatur

3 kommentarer:

Pethra sa...

Det blir nog väldigt lätt personligt när du skriver att du anser det vara grymt mot barnen. Att vara grym mot sitt barn är nog ingen som medvetet är. Som sagt, alla vet bäst när det gäller sina egna barn, och alla grundar sina beslut på egna erfarenheter. Det finns säkert förskolelärare som ser olika på saken också.

miian sa...

Hey babe!
Kan inte låta bli att undra en sak.
Hur det kommer sig att du känner dig tryggare när du fått svar från en utbildad förkolelärare när det kommer till tumsugning?

Barn söker trygghet i olika saker,så är det och kommer nog alltid att vara.
Sen om det är en lase,tumme,napp,gosedjur eller annat så kräver det varesig vad man har,enormt mycket tid och engagemang att ta bort den tryggheten från barnen tids nog.

jag tycker att var och en förälder gör som den vill.
Personligen skulle jag aldrig kunna slänga Lowa´s napp eller kanin och då skulle jag ju självklart inte dragit ur tummen från munnen på henne heller.

Allt har sin tid,barn har sin trygghet och sina små söta genenskaper och dom ska man ta tillvara på.

Så låt du Isa sutta tummen så länge hon vill,Lowa kommer få ha sin napp så länge behovet finns och hon ser den som en trygghet och inte ett måste.
Därför har vi varit stenhårda med att napp och kanin har man när man sover eller söker tröst inte för att leka med,eller springa runt med dagarna i ända.
Det går ju lite lättare att ha tummen i munnen då :P

Kramkram

Denise sa...

Ojoj, svårt svårt... Sög lääänge på tummen. Ända upp i skolålder och det var ju lite pinsamt när tummen åkte in under natten om man sov över hos ngn =(
Charlotta är napptokig och jag erkänner att den åker in lite för lätt (J är värre än jag), men va fan. När hon kommer upp i den ålder då man kan förklara och resonera så tror jag det blir lättare att få bort nappen. Lillebror var tumtokig, men det försvann när han var några år. Hade Charlotta velat suga på tummen så hade hon fått det, men jag förstår de som inte vill att deras barn ska göra det också.. Svårt som sagt!