Pages

torsdag 11 juni 2009

EU-valet.

Så, nu har jag funderat på mitt upplägg kring det här ämnet och ska försöka vara tydlig med hur känner och tänker.

Jag blir upprörd när människor säger att de inte bryr sig, att de ändå inte har något att säga till om eller andra dåliga ursäkter för att inte rösta. Varför?
Vi lever i ett demokratiskt land där vi har turen att få säga vad vi vill. Det är något vi alla borde värna om eftersom det inte är något att ta för givet. I många länder lever människor i diktaturer där deras röster inte betyder något alls. Och om de skulle få för sig att våga prata så är risken väldigt stor att de tystas av de som har makten. Vi som lever i Sverige har ett ansvar gentemot demokratin. Det kvittar om man är insatt eller ej. Då kan man rösta antingen blankt eller på det parti som verkar representera ens åsikter mest.

En annan sak jag tänker på är att du som inte röstar är ansvarig för det faktum att invandrarfientliga partier får fler röster. Partier som Sverigedemokraterna blir så pass stora som de blir eftersom du inte röstade på något annat parti. Än en gång handlar det om ansvar.
Vikten av att se till att inte SD får fler mandat ligger på oss som inte håller med om deras åsikter. Det är så otroligt viktigt att vi lägger vår röst på ett annat parti och på sätt visar att vi inte vill ha deras åsikter inom svensk politik.

Ännu en viktig anledning till att rösta är för din egen skull. Ju fler representanter från det parti du står bakom, desto mer makt får det parti inom EU och har därför mer att säga till om. Så jo, din röst är otroligt viktig. Att säga korkade saker som "jag har ändå inget att säga till om" är höjden på dumhet. Du har allt att säga till om med din röst! De människor som kommer in i EU-parlamentet representerar just dina åsikter.

Ett exempel på det här är min röst på Marit Paulsen (Folkpartiet). Hon kom in i parlamentet och jag tror att hon kommer göra mycket nytta. Den här kvinnan representerar mina åsikter om bland annat jordbruk och hur djur behandlas. Något som är väldigt viktigt inom EU då fler djur än man kan ana får lida av långa hemska transporter.

Tänk efter nästa gång det är val i Sverige. Din röst är viktigare än du tror. Du har fått en chans att visa vad du tycker utan att riskera att bli mördad. Vårda den väl.

anna_signatur

1 kommentar:

Pethra sa...

mycket bra inlägg!