Pages

måndag 21 september 2009

Confessions.

Ja, då var det väl dags att berätta vad som pågår just nu!

Mötet jag hade i torsdags var verkligen inspirerande och något jag känner kommer fungera för mig. De sista månaderna har jag inte trivts med min kropp. Jag har helt enkelt blivit tjock! Inget konstigt med det. Vi har levt onyttigt med alldeles för mycket godis och kakor, läsk och onyttig mat. Jag väger mer nu än när jag var gravid, vilket ju är på tok för mycket! Här snackar vi cirka 15-20 kilos övervikt, vilket både känns och syns på min korta kropp.

Jag är van vid att kunna gå ner i vikt snabbt och enkelt, det har aldrig varit ett bekymmer för mig. Men något hände med min kropp under tiden jag var gravid med Isadora. Vet inte om det är ämnesomsättningen men jag har helt enkelt inte kunnat gå ner så pass enkelt som jag varit van vid. Kanske är åldern som spelar in också. Jag närmar mig 30-strecket, och det ÄR inte lika enkelt då som när man var 18.

Så, mötet i torsdags var i Viktväktarnas lokal här i Eskilstuna. Jag tar tag i mitt liv nu, och jag gör det med glädje, inspiration och ett jävlar anamma. Nu räknas det points här hemma som aldrig förr! Nej, det är inte helt lätt att sitta med böcker och listor och räkna minsta lilla intag, men det är något som fungerar i slutänden och det är vad som räknas. Jag känner mig peppad som tusan och jag vet att jag kommer må bättre som Anna, hustru och mamma om några månader när orken börjar komma tillbaka.

Jag får äta 23 points per dag, men det är sällan jag kommer upp i så många points. Snarare ligger jag runt 18 vilket får ses som hyggligt. Det är nämligen inte så bra att ligga för lågt. Det betyder att jag inte fått i mig tillräckligt med näring under dagen. Alltså, VV betyder inte att man ska späka sig och svälta. Nej, man får äta väldigt mycket! Det gäller bara att lägga pointsen på det man anser vara värdigt. Jag har en bok som visar precis hur mycket points en viss godis- eller glassort innehåller, så jag kan visst äta en glass om dagen om jag så vill. Men den glassen kanske innehåller 3 points, så då får jag ge upp något annat. Etc etc...

Jobbet på Espresso House. Jo, jag jobbade igår och insåg att jag inte skulle klara av det. Själva caféverksamheten var underbart roligt och jag trivdes som fisken i vattnet, men allt som ska göras efter stängning var desto värre. Tempot är något vansinnigt högt och jag förstod att jag inte hade det som krävdes. Det var med sorg jag fick säga till chefen om det, för allt annat var ju hur roligt som helst.

När jag var klar med all disk efter stängning och var på väg till hissen började jag se stjärnor framför ögonen. Jag har svimmat förut så jag visste att det var på gång. Skulle sätta mig ner, men hann inte utan tuppade av. När jag vaknade till insåg jag att mitt huvud hade krockat med en stor pelare. Bulan som började växa med en gång var inte nådig kan jag meddela! Började känna mig illamående dessutom. Ringde upp chefen som var nere i källaren. Hon kom upp med ispåse och vatten, sen fick hon avsluta mitt jobb. Jag var så generad att jag knappt kunde titta på henne, men det var ju inget jag kunde hjälpa. Att svimma är fruktansvärt obehagligt. :[

Idag mår jag fortfarande illa och känner mig smått kräkfärdig konstant, vilket gör att jag tror att det kan röra sig om en liten hjärnskakning. Vet inte själv hur hårt jag slog i mig när jag svimmade, men med tanke på att min bula i huvudet påminner om en tecknad film-bula, så gissar jag att det var ett ordentligt fall.
Ligger hemma och gör inget viktigt alls idag, så får jag hoppas att jag mår tillräckligt bra för att gå till skolan vid 17. Har Leksaksdesign och vill verkligen inte missa något!

Så, där har ni vad som hänt sista tiden. ;]

anna_signatur

3 kommentarer:

Pethra sa...

Har ett antal VV-kokböcker ifall du vill låna! Krya på dig från fallet!

Denise sa...

men herregud kvinna! Sikken händelse =(
Så jäkla synd att du känner att du inte klarar av jobbet. Men din hälsa är viktigare. Långvarig stress akn orsaka övervikt, så om du vill ha ytterligare en bra anledning att sluta jobba så är det en ;)
Leksaksdesign låter skoj! Hoppas du kunde gå på den.
Lycka till med VV! Har själv en bok från dem och det är bra recept! (kanske lite väl torra grejer ibland...) Hur många points är en "gott och blandat" påse?

miian sa...

Och du sötnos!
Det där med spottandet har jag själv börjat se tendenser av hos Lowa.
Innan var det mer som hon pruttade med munnen typ när hon var mindre,men nu ställer hon sig och spottar på marken och tror att hon är skitcool,inte ens 2år gammal.
jesus.
Hoppas innerligt dessa fasoner växer bort snarast!

Ikväll började hon även spotta i toastolen medans hon kissade,jesus unge