Pages

tisdag 1 februari 2011

22 - Det här upprör mig

Det finns mycket som upprör mig. Allt från den svenska rättsstaten (förstår fortfarande inte hur man kan döma någon för tecknade bilder?!) till pedofili och våldtäkter. Men en sak som upprör mig oerhört mycket är föräldrar som röker när de är gravida/bredvid sina barn.

Jag kan ge ett exempel: Jag var ute på stan när jag ser en mamma med en barnvagn, i hennes mungipa glöder en cigarett. Barnet (en liten bebis) börjar skrika och mamman böjer sig ner i vagnen MED cigaretten i munnen. Jag höll på att få tokspel och ville springa fram till henne och skrika och gorma om vilken dålig mamma hon var, men jag höll mig lugn. Det är inte min ensak att gå fram och påpeka hur man ska vara som förälder. Samma sak med gravida som röker. Idag vet vi om riskerna med rökning och om det bara handlar om dig så fine with me, men när det dessutom går över till ett oskyldigt foster så blir jag faktiskt upprörd. Det är höjden av egoism, precis som jag anser om alkohol när man är gravid. Bebisen förtjänar bättre än så, och om man inte kan hålla sig i nio månader tycker jag iaf att det tyder på problem. (Ja, jag vet vad socialstyrelsen rekommenderar men det skiter jag i - varför kan man inte hålla sig borta i nio månader?)

Så, det är något jag känner väldigt starkt för personligen och blir upprörd över. Det handlar inte bara om mammor. Jag tycker gott och väl att pappor också kan hålla sig borta från sånt. Jag blir lika upprörd när en pappa blåser rök i sitt barns ansikte som när en mamma gör det.

2 kommentarer:

Lilian sa...

socialstyrelsen har väl bara rekomendationer att man ska hålla sig borta från alkohol när man är gravid eller?

hittade det här på socialstyrelsens hemsida "Eftersom det ännu inte är klarlagt hur fosterhjärnan påverkas av alkohol är de svenska rekommendationerna att ingen alkohol bör intas under graviditeten."

men de kanske har nån annan rekommendation som jag inte vet om? vet bara om att livsmedelsverket sagt att man kan dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr i veckan när man ammar.. men det är ju inte samma sak. :)

btw så är det precis som du säger himla ego att röka när man är gravid.

Emelie sa...

Egoistiskt som bara den. När jag gick på MVC och var gravid med Milton var där en jättegravid tjej som stod och blossade där precis vid ingången - flera gånger. Usc ja...tycker inte om, och inte heller med små bebisar eller barn över huvud taget. Stoffe röker ju här hemma men utomhus - visst är lukten efteråt äcklig ändå men han försöker åtminstone lite ;-).
Tack för storlekstipset - ja en större storlek får det nog bli. Kram!