Pages

måndag 21 mars 2011

Att försöka minnas


Tyckte att Elin hade en så rolig lista att jag var tvungen att kopiera den! Jag har dock tagit bort ett par frågor eftersom min graviditet slutade med akut kejsarsnitt.

GRAVIDITET:


När fick ni reda på att du var gravid? Lördagen den 24:e maj 2007

Var det planerat? Inte det minsta från min sida. Däremot från Robins. :P
Mådde du illa under graviditeten? Det är en underdrift. Spydde i sju månader.

Hade du mycket foglossningar? Som tusan. Kom i vecka 15 och har inte gått över helt ännu.
Hade du någon hormonrand? Ja, från naveln och ner. Den försvann typ tre veckor efter förlossningen.
Fick du bristningar på magen? Nej, inte en endaste liten. Däremot ett par på insidan av låren.

Vad trodde du att det skulle bli för kön? Flicka.

Vad ville du att det skulle bli för kön? Det kvittade fullständigt. Var bara glad att vi fick en bebis.

Hade du några speciella cravings? Oh ja! Gröna äpplen, gröna vindruvor och läkerol.

Vad gillade du för mat? Inget speciellt eftersom jag mådde så illa.

Någon maträtt du avskydde? Klarade inte av doften av ost- och skinkpaj.
Hade du halsbränna? Nej.

Behövde du kissa ofta? Som tusan! Var uppe och sprang hela nätterna. :[
Hur mycket gick du upp? 14 kg.

Är du nöjd över din graviditet? Ja, alltså det kom ju ett barn så. ;] Men det var jobbigt!
Var du rädd för förlossningen? Bara första månaderna, sen såg jag fram emot den.

FÖRLOSSNINGEN:

När startade din förlossning? Den 10:e januari 2008.
Vilken vecka var du i? Vecka 36+3 om jag minns det rätt.
Gick du över tiden? Nej. Hon kom tidigt.
Hur startade din förlossning? Med värkar.
När åkte ni in? På morgonen den 10:e. Stannade tre dygn, åkte hem och fick åka tillbaka några timmar senare.
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Lustgasen var min bästa vän. ;]
Hur länge hade du värkar? I tre smärtfyllda dygn.

Tyckte du att värkarna gjorde ont? Det första dygnet var okej, men sen gick det utför. Blev ju så trött till sist..

Grät du? Av ren utmattning till sist.

Skrek du? Nej.

Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? De kom med cirka 5-8 min mellanrum, men slutade öppna mig efter 4 cm.

Vem var med på din förlossning? Robin, en narkosläkare, en doktor, massa sköterskor. Det blev ju akut snitt så minns inte alla.

Hade du ont efteråt? Som faaan. Jag vill aldrig uppleva ett snitt igen!

Är du nöjd över din förlossning? Nej. Men är väldigt nöjd över barnet. ;]

BEBISEN:

Mådde bebisen bra när den kom ut? Jodå, hon skrek som den vildkatta hon är.
Vad blev det för kön? Flicka
Vad vägde han/hon? 3545 gram.
Hur lång var han/hon? 50 cm.
Huvudomfång? 35,5 cm.
Ville bebisen amma på en gång? Jag fick träffa henne efter drygt två timmar och då tog hon bröstet direkt.
Hade bebisen gulsot? Ja.
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Jadå, hon var en nöjd bebis men hade som sagt lite gulsot och ville äta konstant. Kräktes redan då. Hon blev en riktig kräkbebis sen.

Vad fick han/hon för namn?? Isadora Maria Robin Högrelius. Isadora som tilltalsnamn.
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Robin kom på det redan under graviditeten när han såg en av mina sminkflaskor med namnet Isadora. ;] Jag tyckte det var jättefint och när hon föddes såg hon ut som en liten Isadora. Idag kallas hon mest för Izzie, men visst är hon en Isadora! :]



2 kommentarer:

Elin sa...

Kul o läsa din med :)

Erica sa...

Håller med, jättekul! och jag som älskar listor måste ju såklart sno den här :)