Pages

onsdag 9 mars 2011

Insomnia

Känslan av att känna sig utbränd är inte rolig. Det är som så här att jag numera är inne på dag 6 utan sömn. I snitt har jag fått sova mellan 1,5-2 timmar per dygn den senaste veckan och idag börjar det verkligen kännas. Jag fick insomningstabletter av doktorn när jag skrevs ut från AVA, och de fungerade de första två nätterna men inte efter det. För ett par kvällar sen var jag så desperat efter sömn att jag tog två tabletter men sov ändå inte. Går och funderar på om jag ska ta mig i kragen och ringa vårdcentralen för att få rejäla sömntabletter. I det här läget känns det som att Stilnoct är det enda som skulle kunna få mig att sova, om ens det.

När jag ammade klarade jag mig utan problem med 4 timmars sömn om dygnet. Så höll det på i 8 veckor innan jag slutade amma, och det var inga problem. Men sen dess är jag en människa som behöver åtminstone 6 timmars sömn för att inte känna mig knäpp. Det jag går igenom nu med 1,5-2 timmars sömn påminner om den sortens tortyr de använder sig av i krig när de inte låter sina fångar få sova. Till sist går de in i en psykos, och jag är livrädd för att det kommer hända.
Jag behöver sova! Men jag vet inte hur..

Kanske beror det på understimulering nu när jag inte kunnat vara ute. Kanske beror min insomnia på att jag varit väldigt sjuk. Det kvittar egentligen, för jag behöver inte att sömnen kommer till mig om en vecka när vi tillfrisknat här hemma. Jag behöver den nu, nu, nu. Jag är lite på bristningsgränsen och det är ännu jobbigare nu eftersom jag har hand om Isadora hela dagarna. När Robin kommer hem vid 17:30 är jag trött, sliten, ledsen och orkeslös. Inte direkt den sortens fru man drömmer om. :P

Jag försöker stå ut, klara av det... men det är jobbigt. Det är kämpigt. Jag vet inte om jag fixar det utan att gå in i den berömda väggen. Det återstår att se.

1 kommentar:

Hogrelius sa...

För att sova bra behöver man 1 timmes promenad mitt på dagen i ljus.Mat med mycket vitaminer i, apelsiner, kål av alla slag. Äpplen.
D-vitamin och det är svårt ibland i vårt land att få tillräckligt av.Osv! Jobba med sin kropp! Att passa ett barn blir man trött av men det är fel trötthet!