Pages

lördag 4 juni 2011

Ensamkväll

Det var egentligen meningen att jag skulle titta på en film när Isadora somnat, men det blev inte så. Istället fastnade jag på internet och har alltså suttit här i flera timmar nu. Men ja, jag klagar inte!

Att vara ensam hemma (med sovande barn visserligen) är för mig något tudelat. Älskar att umgås med min familj, att få känna den kontakten och närheten som bildas. Samtidigt älskar jag att få vara ensam, att bara vara jag och inte känna någon press att behöva göra saker. Med ett 3,5-årigt barn händer många saker på dennes villkor, och så ska det absolut vara tycker jag! Hon vill inte stanna hemma och inte göra ingenting, utan i hennes värld ska det lekas, upptäckas, roas - helst 16 timmar/dygnet. Resten ska sovas bort. ;]

Jag är villig att erkänna att jag inte är mycket av en "lekmamma". Har aldrig varit den som suttit på golvet och gaggat med bebis/litet barn. Det har helt enkelt inte varit min grej och jag skäms inte över det. Tror att det handlar om att jag är en väldigt kommunikativ person och att försöka "prata" och leka med en spädis ger inte direkt något. :P
Däremot har jag alltid varit mån om att få en kärleksfull, pålitlig, kravlös relation till mitt barn. Hon vet att jag alltid finns här för henne och det märktes klart och tydligt för nån vecka sen när det åskade och blixtrade. Då skulle hon upp i min famn och enda som fungerade för att få henne att somna var att hålla mig i båda händerna och ha min kind mot hennes. Isadora är ett tryggt barn trots att jag inte suttit på golvet och gaggat. ;]

Men alla är vi olika som föräldrar. Jag tycker att det är skönt att kunna sitta på en bänk i lekplatsen och se henne springa omkring som den virvelvind hon är. Hon har en lek där hon först snurrar jättemycket så hon blir alldeles yr, sen ska hon försöka springa till mig och jag ska då lyfta upp henne. Sen springer hon tillbaka och snurrar igen, och sen samma visa.. :]
Det är jätteroligt! :D

Lekarna idag är givetvis mycket roligare än när hon var yngre för idag har hennes fantasi och kommunikativa skills utvecklats. Vi har roligt som tusan, hon och jag. Men ibland är mamma trött och orkar inte baka samma tårta om och om igen.. :P
Då blir hon lite sur och får leka själv en stund tills hon kommit på en annan rolig lek. Det går över så himla snabbt, de där perioderna med gnäll och stön och stånk.

Och nu sitter jag här, med kliande myggbett över hela kroppen och njuter av tystnaden. Det enda som hörs är surret från laptopen och jag kommer nu ihåg att jag måste köpa en såndär "bräda" att ha under så datorn inte kokar. Det gör den nu typ och lär strax slockna.

Ha en fortsatt härlig helg allesammans!

Inga kommentarer: