Pages

torsdag 25 augusti 2011

Ja, jag tjatar..

men jag tycker att det är så oerhört viktigt att bli mer genusmedveten. Det här inlägget var som en spark i magen. Det är sant, allt det bloggerskan skriver. Som mamma till en dotter så har jag mest sett saker ur det perspektivet, att det för mig är viktigt att hon inte blir behandlad efter vilket kön hon har mellan benen utan vågar ta plats, bli en stark individ som vågar visa känslor. Om jag någon gång får en pojke kommer det vara precis lika viktigt för mig att han vågar bli en stark individ som vågar visa känslor, som säger ifrån när han ser orättvisor. Att han vågar säga ifrån när någon behandlas fel.

När en tjej är tuff och leker med killarna kallas hon för pojkflicka, men när en pojke dras till tjejerna och de mjukare lekarna så kallas han för bög..

1 kommentar:

M sa...

Fast om du anser dig vara genusmedveten så kan jag för mitt liv inte förstå ditt tidigare inlägg?! Rosa "fina söta" kjolen till din dotter? Hur är det genus? Det är ju precis såna där klädesplagg som gör ATT hon blir bemött som en flicka. Tycker allt att genusmedveten, dit har du ett bra tag kvar innan du är.. =)

Sen att kjol är oerhört opraktiskt för barn, det är en annan femma, så med andra ord skulle jag aldrig sätta på min son kjol heller. Kjol och klänning är helt enkelt inte lekvänligt i mina ögon. Och det är inte så konstigt heller, de plaggen "hör ju till" flickavdelningen, där flickor förväntas leka lugna lekar.