Pages

måndag 7 maj 2012

Carola och håret

Saxat ur Carolas blogg:
"Jag vill dock förklara hur det blev så att jag gick till frisören i Cape Town med lilla Zoe som är som alla andra 3 åringar som drömmer om att en dag få bli en riktig prinsessa. Än idag har jag inte sett en enda sagobok med en korthårig prinsessa… Fråga mig inte varför, men man måste ju ändå vara ärlig och erkänna att det ser vackert ut med ett långt och vågigt hår, trots allt. ; )"

Här dör jag lite över några saker.

För det första: Nej, alla 3-åringar drömmer inte alls det om att bli en riktig prinsessa. Jag har aldrig drömt om det, och min 4-åring har heller aldrig yttrat sig om att vilja vara en prinsessa. Snacka om att generalisera och tänka lika långt som näsan räcker.

För det andra: Isadora har en sagobok som handlar om en stark prinsessa som räddar prinsar och byar. Den prinsessan har kort hår.

För det tredje: Vad exakt är det ärliga att säga att det ser vackert ut med ett långt och vågigt hår? Att det är fult med kort, rakt hår? Alla har inte samma syn på vad som är vackert.

Men framför allt så handlar det här om ett barn. Ett barn som precis adopterats från ett fattigt land och kommit till Carola som tillhör överklassen. Nu ska 3-åringen formas för att passa in i sin nya mammas liv och gärna så fort som möjligt. Låt inte barnet få komma till ro först, få det lugnt och tryggt och lära känna sin mamma.