Pages

torsdag 24 maj 2012

Våldsamma lekar och vapen.

Igår på twitter så undrade Marie Plosjö hur vi föräldrar tänker kring låtsasvapen och spel som är våldsamma. Jag svarade att här hemma är det noll tolerans som gäller.

Som vilken annan förälder som helst vet jag också att det är vanligt med låtsasvapen och våldsammare, hårdare lekar i en viss ålder. Det är också mer vanligt förekommande bland pojkar, och jag kan säga att om vi haft en son så skulle noll tolerans gälla även för honom. Isadora tycker det är läskigt när det blir "för mycket" och föredrar snällare lekar.

Jag anser att det är upp till mig som förälder att uppmuntra och stötta till hälsosamma, lärande lekar. Att låtsas döda varandra är vare sig hälsosamt eller lärande. Dessutom är barn inte tillräckligt utvecklade i hjärnan i förskoleåldern för att förstå konsekvenserna av att se filmer/datorspel med våld inblandat.

Många hävdar att "barn är barn", eller ännu hellre "pojkar är pojkar" vilket jag blir så fruktansvärt förbannad över. Nej, det ligger inte i ett barns DNA att vilja skjuta, slåss och vara grymma. Det är DU som förälder som väljer vilka leksaker som kommer innanför er dörr. Det är DU som förälder som påverkar ditt barn. Barn blir inte som de blir helt av sig självt, utan de blir som de blir med hjälp av dig som förälder.