Pages

måndag 17 september 2012

Allvar.

I tisdags var jag i rättegång och vittnade. Det handlade om en incident som inträffade för drygt 1½ år sedan, som sedan tagit väldigt lång tid på sig att komma till rättegång. Vi var tre stycken vittnen och alla var nog lika nervösa. Jag tänker inte gå in på vad det handlade om, men mina vänner vet.

Att sitta 1,5 meter från den personen man vittnar mot känns inte kul kan jag lova er. För er som aldrig varit inne i en rättssal ser det ut ungefär såhär: som vittne sitter man vid ett eget litet bord i mitten. 1,5 meter till vänster om dig sitter åklagare och advokat, och 1,5 meter till höger sitter alltså den åtalade tillsammans med försvarsadvokat samt tolk vid behov. Mitt emot dig är en lång radda med nämndemän och domare. Allt är väldigt kompakt och inte alls som det du ser i filmer.

Jag försökte undvika ögonkontakt med den åtalade, och satt mest och glodde åt vänster eftersom det var åklagaren som pratade mest. När hen var klar ville försvarsadvokaten fråga lite till. Jag hade hört att dessa advokater kan vara skrämmande, så förberedde mig på det värsta, men hen visade sig vara helt okej. Ville bara fråga två frågor som mer eller mindre ställde fast det jag redan sagt. Men jag var ju tvungen att titta åt höger, och alltså fick jag se åt den åtalade. Kan säga att min mage lekte torktumlare minst sagt.

Allt som allt var jag där inne runt 10-15 minuter skulle jag tro, så det gick rätt snabbt. Men hann bli gråtmild och fick pausa vid ett tillfälle, vilket åklagaren tog hänsyn till. Andades och räknade till 10 i huvudet, sen kunde vi fortsätta.

Fick gå när vi var klara med våra vittnesmål, och nu väntar vi bara på en dom. Dessvärre bor den åtalade i samma kvarter som mig, så jag träffar på hen rätt ofta. Både igår och idag vilket får mig att bli lite skakig. Men samtidigt.. försöker hen sig på något så är det värst för denne. Att hota ett vittne är väl rätt allvarligt även i Sverige?

Inga kommentarer: