Pages

onsdag 17 oktober 2012

Förskolefotografering

Idag var det dags för Isadora att ta sina årliga foton på förskolan. Det blir hennes fjärde gång så hon är rutinerad vid det här laget. ;)
Vad jag däremot inte tror är att fotona kommer bli lika sockersöta som de första två årens bilder, haha. Och roligt är väl det! Hennes personlighet lyser igenom de få gånger jag tar fram kameran, och hon är en spillevink. Tror att hon kommer bli klassens clown när hon väl börjar skolan. ;)
Blir spännande att se exakt hur crazy ungen kommer se ut, haha!

När det gäller fotografering har jag kommit och tänka på en sak sen jag läste ett inlägg av Lady Dahmer (som jag inte orkar hitta nu). Det är det här att ungar idag är sönder-fotograferade, och gärna behagar sina föräldrars önskan om att se söta och fina ut. Visst stämmer det att det ofta ser väldigt "perfekt" ut när man tittar i andras bloggar etc, och jag är först ut att erkänna att jag kan ha tagit 50 bilder på Isadora och sen väljer ut ett eller två av de "finare". Men jag försöker tänka på det nu, och det resulterar i att jag tar färre bilder på henne, och alltid på hennes villkor. Ibland vill hon bara göra fula miner, och ibland vill hon att jag ska ta en bild när hon håller i något. En annan gång kan det vara att hon bara fyrar av ett leende.

Det är mer och mer viktigt för mig som förälder att vara varsam med mina ord. Jag försöker därför undvika att säga till Isadora att hon har fina kläder, att hon är söt när hon ser si och så ut etc. Detta för att hon ska växa upp och inte bry sig om kläder, utseende osv, och bara få vara barn och leka. Utseende-hetsen kommer tids nog i kapp henne ändå, men jag vill inte bidra.

Vid ett tillfälle satt jag och Isadora vid matbordet och hon frågade mig om jag tyckte hon hade en fin tröja. Det lättaste hade varit att säga "Javisst Izzie, den är superfin!" men jag tänkte efter, och frågade henne istället om hon tyckte att tröjan var skön och fin. Det tyckte hon förstås (den gröna tröjan med traktorer och stjärnor). Sen tillade jag "Det är inte det viktigaste i livet att ha en fin tröja, Isadora" varav hon frågade mig vad det viktigaste i livet var och jag svarade att det är att tycka om sig själv och få sig själv och sina vänner att må bra. Isadora tänkte efter och svarade sedan "Men mamma, jag älskar mig själv!".
Klockrent. :)

Isadoras första och andra förskolefoton. 

Gissar att hennes fjärde kanske ser ut såhär? ;)



Inga kommentarer: