Pages

onsdag 21 november 2012

Mer än biljett-klippare.

För flera år sedan slutade vi heta konduktörer. Detta av anledning att vi gör så mycket mer än bara klippa biljetter, och det får vi bevisa om och om igen. Positivt för det mesta men ibland är det givetvis jobbigt också!

Förra veckan var det en äldre kvinna som blev bestulen på hela plånboken på mitt tåg. Han som tog den hade låtsats vara snäll och hjälpte henne med resväskan och passade sedan på att snatta hennes plånbok. Hon var oerhört skärrad och jag tog på mig att ringa polisen åt henne. Jag satt med telefonen klistrad mot örat från Strängnäs till Flemingsberg och pratade med en väldigt trevlig, och skånsk (var länge sen jag hörde så bred skånska), polis, samtidigt som jag försökte lugna den skärrade kvinnan.

När vi väl kom fram till Flemingsberg hade jag lyckats polisanmäla hela incidenten åt kvinnan, och spärrat hennes ID-kort, men Visa-kortet var hon själv tvungen att spärra, vilket kvinnans dotter hade lyckats göra medan vi åkte på tåget.

Kvinnan hoppade av, tackade mig med en puss på kinden och vi sa adjö. Sedan dess har jag tänkt på henne och undrat hur det gick. Ibland är det svårt att släppa jobbet helt enkelt..

I måndags fick jag ett mail från min chef som sa att kvinnan hade tagit kontakt med honom och ville prata med mig. Min chef får givetvis inte lämna ut mitt nr men jag fick hennes. Så ikväll ringde jag till henne och pratade en stund. Jag blev oerhört ledsen när hon berättade att mannen hade hunnit ta ut rätt mycket pengar från hennes kort, men förhoppningsvis får hon tillbaka de från banken.

Innan vi lade på önskade hon ett möte med mig, så i morgon ska jag träffa henne vilket känns lite nervöst. Med uniform på är jag en person, och i privata kläder är jag någon annan. Men det kommer nog gå bra. :)

En sak med mitt jobb som jag verkligen älskar är när jag får hjälpa till och känner att jag gör någon mening. I detta fall känns det verkligen som att jag gjorde någon nytta även om det var i ett väldigt tråkigt fall.

Inga kommentarer: