Pages

söndag 25 augusti 2013

Isadoras sovvanor.

För lite drygt tio dagar sen bestämde jag mig (Robin hade inget större val i den här frågan men gick ändå villigt med på det) för att det var dags att Isadora skulle somna själv. Vi gjorde misstaget när hon var liten att sitta med henne till hon somnade, och det har ju givetvis hållit i sig. Det stora problemet i sig är väl egentligen inte att hon inte kan somna ensam, utan det faktum att hon kommer in till oss varenda natt. Isadora är en lång ung dam som tar upp mer plats än vad jag gör. Det resulterat i att jag sover som en kratta.

Iaf så tänkte jag att vi måste börja någonstans. Och det enda rätta då är väl ändå att börja med att hon ska somna själv. Sen när det är inlärt och inte längre något bekymmer kan vi ta tag i att hon måste vallas in i sitt rum om nätterna. Så för tio dagar sen satte vi hårt mot hårt. Barnet skulle somna själv!
Vi förklarade för henne, hon blev hysterisk och det tog drygt 45 minuter med skrik och gråt innan hon somnade. Jag och Robin var två gråtande vrak efter det och kände oss som urusla föräldrar. Det går liksom emot allt när ens barn skriker och gråter och du inte tröstar och ger upp. :(

När Isadora vaknade morgonen efter var allt hur bra som helst iaf, och hon verkade inte traumatiserad, hehe. Så jag gick till Panduro, köpte ett svart fint ark och lite guldstjärnor. Så hämtade jag Isadora på förskolan och visade vad jag hade köpt. Det var hennes stjärnor, och för varje kväll hon somnade själv så skulle hon få klistra upp en stjärna. Hon var jätteglad och peppad! Kväll två låg hon och suckade, klagade på att det var "så trååååkigt att somna själv" samt "jag gillar inte kväääällar maaaaamma". Fine, det får hon tycka. Det sa jag också att det är helt okej att hon känner så. Hon somnade på 20 minuter denna kväll.

Kväll tre tog det fem minuter och bara lite suckar. ;)

Sen har det gått bra resten av tiden. Vissa kvällar tar hon lite längre tid på sig, och suckar lite uttråkat emellanåt, medan vissa kvällar somnar hon väldigt snabbt. Men hon har inte gråtit en enda gång efter den första kvällen och jag tror att hon innerst inne känner sig lite mallig och stolt. :)

När hon hade fått fem stjärnor fick hon välja valfri bonus. Hon valde att jag skulle titta på henne när hon klättrade i en klätterställning, haha. Samt en chokladbit på ICA som hon fortfarande inte ätit upp. ;)
När hon hade fått ytterliga sju stjärnor så ska vi hitta på något större, typ gå till vattenpalatset. Det känns skönt att hon klarar av det här så bra. Det inger hopp att hon tids nog slutar gå in till oss varje natt.

Inga kommentarer: