Pages

torsdag 26 september 2013

Ett barn eller fler?

Senaste dagarna har flera personer frågat mig om vi vill ha fler barn. Det är en lätt fråga med ett komplicerat svar.

Just nu känns det alldeles perfekt att ha ett barn. Isadora är inte allt för svår att ta hand om, och denna ålder är väldigt fin. Mycket känslor, visst, men hon är kramig, tänker mycket och är oerhört smart. Det är lätt att diskutera med henne och ibland kan det vara lätt att tro att hon är äldre än vad hon är.

Rent ekonomiskt är det förstås billigare med ett barn än fler. Att bara behöva köpa en uppsättning av allt istället för två eller fler. Men vi hade såklart haft råd. Båda två tjänar hyggligt bra och vi har inte räkningar som ligger på hög. Inga skulder heller, mer än CSN som vi betalar av.

Det är helt enkelt bekvämt med ett barn! Men...

Självklart vill jag ha ett barn till. Det kommer och går det där. Vissa dagar gör det ont i livmodern av längtan efter en bebis till att få sniffa i nacken och gosa in sig i fettveck. Att bara bygga in mig i en rosaskimrande bubbla. Fast det är ju bara önsketänkande. Första halvåret med Isadora var allt annat än rosaskimrande. Fettvecken fanns där att gosa in mig i, men förlossningen var ett trauma och förlossningsdepressionen höll på att ta kål på mig. Jag har inte glömt.

Jag fyller 31 år i november. Så gammal min mamma var när jag föddes. Lite av en milstolpe känns det som. Men jag har tid. Det är okej att få barn vid 33 också om jag vill det. Allt beror på var vi är då. Med jobb, boende och oss. Jag och Robin.

Men nu. Nu njuter jag av min blivande 6-åring som gör mig stolt varenda dag. Hon är den finaste lilla stora unge jag kunde önskat mig.

Inga kommentarer: