Pages

fredag 20 september 2013

Rasister på SJ?

I veckan har den här texten florerat på Facebook bland allehanda kontakter. Första känslan var att brusa upp och bli skitförbannad för uppenbarligen har personen som skrivit debattartikeln ingen aning om hur det går till på tågen. Nu har jag lugnat ner mig och tänkte bara skriva lite kommentarer. Kanske kan jag förklara lite för er som läst texten och blivit skitförbannad på den "strukturella orättvisan".


  • Personen med ungdomsbiljett. 
Att tågvärden inte sa "god morgon" istället för "hörru" låter absolut otrevligt. När jag hittar någon som sover på tåget som inte viserat sin biljett brukar jag knäppa till på låret eller axeln och säga "hej hej, då var det dags att visa biljetten!" Men alla jobbar vi olika och har haft olika förutsättningar tidigare på dagen som resulterat i ett lite grinigare humör. 

Killen har alltså ingen legitimation. Då kan vi göra en personkontroll genom att få de sista fyra siffrorna och kontrollera i vår handdator. Men den här personen vet inte sina sista siffror. Varför han inte kan det är en helt annan fråga. Kanske har han precis fått ett helt nytt personnr, eller så har han dåligt minne. Vet ej, mer än att det då blir stora problem. Och det är precis här vi är nu.

Kvinnan som skrivit debattartikeln, Astrid Menasanch Tobieson, skriver: "/.../ och i onsdags var en kille med om att han blev avslängd med giltig biljett från ett tåg /.../"
Nä, men vänta här nu. Killen han inte kunnat uppvisa giltig ID trots att han enligt regelverket måste kunna uppvisa detta FÖR ATT biljetten ska vara giltig. Det är inte ombordpersonalens uppgift att ringa runt för att kontrollera personers identiteter. Vore det så skulle vi inte göra annat än sitta med telefonen mot örat. 
Jag upprepar: för att en biljett ska vara GILTIG måste du kunna uppvisa legitimation. Kan du inte det så är biljetten ogiltig och du kan komma att antingen köpa en ny biljett eller uppgradera den gamla. 

Att sen en person reser sig upp och anger var killen gick när han lämnade platsen (jag säger inte att han tänkte gömma sig, för det vet jag inte. Men ni anar inte hur många gånger jag fått gå och knacka på toadörren när jag bett personer lämna tåget) tror jag handlar om att många människor idag är trötta på att behöva betala dyrare tågbiljetter för att många inte gör rätt för sig. Än en gång: jag säger inte att det var så i detta fallet. Kvinnan kanske är Sverigedemokrat och ville bara ha av invandrarkillen. 

  • Medelålders vita män
Astrid skriver här om något hon fått ut från ett SMS. Jag är ledsen, men det tycker jag inte är något annat än indicier. Hon var alltså inte på plats själv utan hänvisar till vad en kompis har skrivit. Men okej, då ska jag förklara det här med.

Ett gäng medelålders män har alltså satt sig på tåget med endast bekräftelse. Det här händer mig flera gånger i månaden, och inte bara bland medelålders vita män utan senast i tisdags med en stressad ung mamma som hade tre småbarn med sig. Eftersom jag antar att hudfärgen här har betydelse kan jag meddela att denna mammans härkomst var från Asien och hon pratade knapphändig svenska. Men det var inga problem eftersom...

Det som händer när någon kommer med en bekräftelse istället för biljett är att vi ber om ID och sen kan vi lätt få fram personen i vår bokningslista. I vår bokningslista hittar vi all information om personen och kan manuellt visera deras biljett. Ser man i bokningslistan att det är en person som köpt ungdomsbiljett men är över 26 och inte studerande så det INGEN GILTIG biljett. Då är vi tillbaka till exempel 1 och det är en ny biljett som gäller. 

Okej, då tycker jag nog att jag har förklarat hur det går till rätt bra. Jag är med om båda exemplen flera gånger i månaden, men det löser sig 9 av 10 gånger. Det har funnits många tillfällen då jag har fått uppgradera biljetter (personen får då betala mellanskillnaden ungdom-vuxen) eftersom människor antingen har missförstått eller kört en fuling. Och det händer väldigt ofta att människor kommer med bekräftelsen istället för biljett men där löser det sig alltid. Det är precis som när en SMS-biljett inte kommit fram pga tekniskt strul. Har du ID på dig så hittar vi dig i bokningslistan. Det har inte med hudfärg att göra som det låter i artikeln. 

Hoppas att jag har kunnat få fram hur vi arbetar på ett bättre sätt. Snälla sluta tro att allt handlar om hudfärg och orättvisa strukturer. Jag säger inte att det inte finns rasism på SJ, för det finns tyvärr överallt. Men när det gäller exemplen i artikeln så finns det ett annat svar. Tack och hej!

2 kommentarer:

Linda sa...

Bra Anna! Jag blev också upprörd av artikeln. Och människan hade inte ens kurrage nog att öppna munnen i situationen, utan bloggar istället ut sin dynga. Öppnar man munnen kan man få en förklaring och slipper kanske rentav fortsätta vara upprörd.. och sprida skit i tidningen.

Unknown sa...

Bra skrivet!